Довідка
Довідка
ЛКЛАУД ІД 208
Loading...

Складні випадки правопису числівників. Узгодження їх з іменниками.

Дізнаємось

1. Повторення та поглиблення знань про відмінювання числівників:
Особливо складні випадки відмінювання кількісних числівників:
числівники 40, 90, 100: чому вони мають лише дві відмінкові форми (Н.в. і З.в. сорок, Р., Д., О., М.в. сорока).
Числівники, що позначають сотні (200-900): детальний розбір відмінювання обох частин (наприклад, двісті – двохсот – двомстам – двомастами – на двохстах; п'ятсот – п'ятисот – п'ятистам – п'ятьмастами – на п'ятистах).
Відмінювання складених кількісних числівників: як відмінюється кожне слово у складеному числівнику (сімдесят вісім – сімдесяти восьми – сімдесяти восьми – сімдесятьма вісьмома – на сімдесяти восьми).
Відмінювання дробових числівників: як відмінюється чисельник (як кількісний) і знаменник (як порядковий) та особливості узгодження (наприклад, одна друга – однієї другої – одній другій).
Відмінювання збірних числівників (двоє, троє, семеро): їхні відмінкові форми та використання.
2. Узгодження числівників з іменниками:
Кількісні числівники:
Один: узгоджується з іменником у роді, числі та відмінку (один стілець, одна книжка, одне вікно).
Два, три, чотири: іменник ставиться у називному відмінку множини (два столи, три книги, чотири вікна).
П'ять і більше (до двадцяти) та від 20 до 90, 100 (крім 2, 3, 4, 0): іменник ставиться у родовому відмінку множини (п'ять зошитів, двадцять п'ять учнів, сто гривень).
Складені числівники: узгодження визначається останнім словом складеного числівника (наприклад, двадцять один студент (бо "один студент"), двадцять два роки (бо "два роки"), тридцять п'ять днів (бо "п'ять днів")).
Дробові числівники: іменник завжди ставиться у родовому відмінку однини (півтора метра, дві третіх яблука, одна п'ята дороги).
Збірні числівники: узгодження з іменниками, що позначають осіб чоловічої статі, назви парних предметів, дитинчат тварин (двоє друзів, троє дверей, четверо курчат). Обмеження у вживанні з іменниками жіночого роду.
Порядкові числівники:
завжди узгоджуються з іменником у роді, числі та відмінку як прикметники (перший учень, друга парта, третє завдання, десята година).
У складених порядкових числівниках узгоджується лише останнє слово (тисяча дев'ятсот дев'яносто восьмий рік).
3. Стилістичні особливості вживання числівників:
особливості вживання числових виразів у офіційно-діловому, науковому, публіцистичному та художньому стилях.
Використання числівників для точності та конкретності.
4. Практичні навички:
виправляти помилки у відмінюванні числівників: вміння бачити та виправляти типові огріхи (наприклад, "по двомстам гривням" замість по двохстах гривнях).
Правильно узгоджувати числівники з іменниками: автоматичне застосування правил узгодження.
Грамотно оформлювати кількісні дані: застосування правил у письмових роботах, документах, звітах.

Навчимось

Безпомилково відмінювати числівники у складних випадках:
відмінювати числівники сорок, дев'яносто, сто за всіма відмінками.
Правильно відмінювати числівники на позначення сотень (200-900), де змінюються обидві частини (наприклад, "двісті", "двохсот", "двомстам").
Правильно відмінювати складені кількісні числівники, де змінюється кожне слово (наприклад, "сімдесят п'ять", "сімдесяти п'яти", "сімдесяти п'ятьма").
Грамотно відмінювати дробові числівники та збірні числівники.
Правильно узгоджувати числівники з іменниками в усіх відмінках:
застосовувати правило узгодження для числівників один (у роді, числі, відмінку).
Правильно ставити іменники в називному відмінку множини після числівників два, три, чотири (наприклад, "три столи", "чотири роки").
Правильно ставити іменники в родовому відмінку множини після числівників від п'яти і більше (наприклад, "п'ять зошитів", "двадцять учнів").
Узгоджувати іменники зі складеними числівниками за останнім словом (наприклад, "двадцять один студент", "тридцять два роки").
Правильно узгоджувати іменники з дробовими числівниками, ставлячи іменник у родовому відмінку однини (наприклад, "півтора метра", "дві третіх яблука").
Використовувати збірні числівники з іменниками, що позначають осіб чоловічої статі, дитинчат тварин, парні предмети.
Узгоджувати порядкові числівники з іменниками в роді, числі та відмінку, як прикметники, особливо у складених числівниках (змінюється лише останнє слово).
Виявляти та виправляти помилки у відмінюванні та узгодженні числівників з іменниками:
розпізнавати типові відмінкові помилки (наприклад, "по двохстах" замість "по двохстах", "п'ятидесяти" замість "п'ятдесяти").
Виявляти помилки у неправильному керуванні іменників числівниками (наприклад, "два студента" замість "два студенти").
Застосовувати набуті знання на практиці:
грамотно використовувати числівники в усному та писемному мовленні, забезпечуючи точність та нормативність висловлювання.
Правильно оформлювати числові дані в документах, офіційних паперах, наукових текстах, звітах тощо.

Матеріали

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Проблемні питання
  • Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тест

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Д.з.

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тема
1 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
3 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
4 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
5 лекції
1
6 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
10 лекції
1
2
3
4
5
Загальнонаціональна хвилина мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії рф проти України
60