Довідка
Довідка
ЛКЛАУД ІД 208
Loading...

Прикметники. Особливості творення ступенів порівняння прикметників. Стягнені й нестягнені форми. Написання складних прикметників.

Дізнаємось

1. Про прикметник як частину мови:
Його загальне значення (що позначає ознаку предмета).
Морфологічні ознаки (змінюється за родами, числами, відмінками).
Синтаксичну роль у реченні (найчастіше означення, рідше присудок).
Розряди прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
2. Особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників:
Вищий ступінь порівняння:
Проста форма: за допомогою суфіксів -ш-, -іш- (наприклад, швидкий – швидший, дорогий – дорожчий). Особливості чергування приголосних при творенні цих форм (високий – вищий, близький – ближчий).
Складена форма: за допомогою слів більш, менш та початкової форми прикметника (наприклад, більш красивий, менш цікавий).
Прикметники, які не утворюють ступенів порівняння (наприклад, ті, що виражають абсолютну якість, або мають суфікси -ав-, -уват-, -езн- тощо: сліпий, здоровенний, чорнявий).
Найвищий ступінь порівняння:
Проста форма: за допомогою префікса най- до простої форми вищого ступеня (наприклад, найшвидший, найкрасивіший). Можливість посилення значення префіксами що-, як- (щонайкращий, якнайшвидший).
Складена форма: за допомогою слів найбільш, найменш та початкової форми прикметника (наприклад, найбільш цікавий, найменш зручний).
Типові помилки при творенні ступенів порівняння (наприклад, вживання "самий" замість "най-", поєднання простої та складеної форм: самий кращий, більш приємніший).
Стилістичні відтінки вживання простих і складених форм ступенів порівняння (проста форма є більш природною і вживається в усіх стилях, складена має відтінок книжності).
3. Стягнені й нестягнені форми прикметників:
Стягнені форми: стандартні, загальновживані повні форми прикметників (наприклад, гарна, синє, високі).
Нестягнені форми: форми, що збереглися з давньоукраїнської мови і вживаються переважно в поезії, народній творчості, фольклорі для створення стилістичного ефекту, архаїзації мови (наприклад, добрая, синєє, широкії).
Стилістичне забарвлення нестягнених форм (урочистість, піднесеність, стилізація під народну пісню).
4. Написання складних прикметників:

Навчимось

Розпізнавати та класифікувати прикметники:
визначати прикметники серед інших частин мови.
Розрізняти якісні, відносні та присвійні прикметники за їхнім значенням та граматичними ознаками.
Правильно утворювати ступені порівняння якісних прикметників:
формувати просту та складену форми вищого ступеня порівняння (наприклад, "чистий" -> "чистіший", "більш чистий").
Формувати просту та складену форми найвищого ступеня порівняння (наприклад, "чистіший" -> "найчистіший", "найбільш чистий").
Застосовувати правила чергування приголосних при творенні ступенів порівняння (наприклад, "дорогий" -> "дорожчий").
Ідентифікувати прикметники, які не утворюють ступенів порівняння, та пояснювати причини цього.
Уникати поширених помилок при творенні ступенів порівняння (наприклад, "самий кращий", "більш добріший").
Розрізняти та стилістично використовувати стягнені й нестягнені форми прикметників:
Відрізняти стягнені форми прикметників від нестягнених ("добрий" vs "добрая", "синє" vs "синєє").
Пояснювати стилістичне забарвлення нестягнених форм (урочистість, поетичність, архаїчність) та доречно їх використовувати в текстах відповідного стилю (наприклад, у віршах, піснях, стилізації під народну мову).
Грамотно писати складні прикметники:
Застосовувати правила написання складних прикметників разом (наприклад, "правобережний", "двоповерховий").
Застосовувати правила написання складних прикметників через дефіс (наприклад, "навчально-виховний", "синьо-жовтий", "північно-східний", "військово-морський").
Пояснювати логіку написання складних прикметників на основі їхнього утворення (від словосполучень чи рівноправних слів).
Аналізувати стилістичну роль прикметників у текстах:
Визначати, як вибір конкретної форми прикметника (проста/складена, стягнена/нестягнена, ступінь порівняння) впливає на загальний тон, емоційне забарвлення та виразність тексту.
Редагувати тексти, виправляючи помилки у творенні та написанні прикметників, а також покращуючи їх стилістичне забарвлення.

Матеріали

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Проблемні питання
  • Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тест

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Д.з.

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тема
1 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
3 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
4 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
5 лекції
1
6 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
10 лекції
1
2
3
4
5
Загальнонаціональна хвилина мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії рф проти України
60