Довідка
Довідка
ЛКЛАУД ІД 208
Loading...

Правопис слів із подвоєнням приголосних.

Дізнаємось

Що таке подвоєння приголосних:зрозуміють, що подвоєння (або подовження) приголосних – це явище в українській мові, коли два однакові приголосні звуки вимовляються як один подовжений звук і позначаються на письмі двома однаковими буквами (наприклад, життя, знання).
Чим відрізняється подвоєння від збігу приголосних: ознайомляться з тим, що подвоєння (подовження) відбувається переважно в певних морфологічних позиціях або в словах іншомовного походження, тоді як збіг приголосних – це просто розташування двох або більше різних приголосних поряд.
Основні випадки подвоєння (подовження) приголосних в українських словах:
В іменниках середнього роду на -я (II відміна): дізнаються, що приголосні д, т, з, с, ц, л, н, ж, ч, ш подвоюються, якщо між голосними виникає подовжений звук (наприклад, життя, знання, читання, навчання, зілля, збіжжя, клоччя, сторіччя).
У прислівниках на -ння після н: зрозуміють, що подвоєння відбувається у таких словах, як навмання, спросоння, попідтинню.
У словах, утворених від дієслів на -ти за допомогою суфікса -нн(я): дізнаються про такі слова, як писати – писання, ходити – ходіння.
У прикметниках із суфіксами -нн(ий), -енн(ий), -анн(ий), що виражають найвищий ступінь ознаки або неможливість дії: Наприклад, незрівнянний, невблаганний, нездоланний, священний, блаженний.
У прикметниках із суфіксом -нн- від іменників на -н: Наприклад, день – денний, кінь – кінний.
У певних словах іншомовного походження: дізнаються, що подвоєння зберігається в таких словах, як тонна, ванна, мадонна, вілла, брутто, нетто, панно, пенні, манна та деяких інших.
Випадки, коли подвоєння НЕ відбувається:
У словах іншомовного походження, де подвоєння не є історичним або не передається в українській мові: Наприклад, група, каса, шосе, сума, комісія, алея, бароко.
На межі морфем, якщо відбувається збіг, а не подовження: наприклад, віддати (від- + дати), оббити (об- + бити), беззубий (без- + зубий). Це збіг, а не подвоєння.
У дієсловах на -ся (подовження не відбувається, наприклад, носиться, дивиться).
Практичне значення знання правил подвоєння: усвідомлять, що правильне написання слів із подвоєнням є важливою складовою орфографічної грамотності, яка впливає на чіткість та правильність писемного мовлення.
Як користуватися орфографічними словниками для перевірки: дізнаються, що словники є надійним джерелом для уточнення написання слів з подвоєнням, особливо тих, що викликають сумніви.

Навчимось

Розрізняти подвоєння (подовження) приголосних від збігу приголосних: зможуть чітко бачити різницю між ситуацією, коли один приголосний звук вимовляється подовжено і позначається двома буквами (наприклад, життя), та випадком, коли поряд стоять два різні приголосні звуки, що належать до різних морфем (наприклад, віддати).
Визначати морфологічні позиції, де відбувається подвоєння (подовження) приголосних: навчаться ідентифікувати частини слова (суфікси, закінчення) та особливості основ, які є підставою для подвоєння.
Застосовувати правила подвоєння (подовження) приголосних в українських словах:
В іменниках середнього роду II відміни на -я: зможуть правильно писати слова типу знання, читання, зілля, колосся, узбережжя, сторіччя, гілля.
У прислівниках на -ння після н: навчаться правильно писати навмання, спросоння, попідтинню.
У словах, утворених від дієслів за допомогою суфікса -нн(я): зможуть правильно утворювати і писати слова на зразок читати – читання, ходити – ходіння.
У прикметниках із суфіксами -нн(ий), -енн(ий), -анн(ий), що виражають найвищий ступінь ознаки або неможливість дії: зможуть правильно писати незрівнянний, священний, невблаганний, нездоланний.
У прикметниках, утворених від іменників на -н за допомогою суфікса -н-: навчаться правильно писати день – денний, кінь – кінний.
Визначати та правильно писати слова іншомовного походження, де подвоєння зберігається: запам'ятають перелік найуживаніших слів іншомовного походження з подвоєнням (наприклад, тонна, ванна, мадонна, вілла, брутто, нетто, панно, пенні, манна, мірра, бонна).
Виявляти випадки, коли подвоєння приголосних НЕ відбувається:
В абсолютному кінці слова:зможуть правильно писати слова без подвоєння (наприклад, ніч, кров, сіль).
У більшості слів іншомовного походження: навчаться не подвоювати приголосні там, де це не передбачено правилами (наприклад, група, каса, шосе, сума, комісія, алея, бароко, колектив).
На межі морфем, якщо не виникає подовження: зможуть правильно писати слова типу віддзеркалення (від- + дзеркалення – збіг), беззвучний (без- + звучний – збіг), роззброїти (роз- + зброїти – збіг).
Уникати типових орфографічних помилок, пов'язаних із подвоєнням приголосних: Практикуватимуться у правильному написанні слів, які часто викликають труднощі.
Користуватися орфографічними словниками: навчаться ефективно використовувати словники для перевірки та уточнення написання слів з подвоєнням приголосних.
Обґрунтовувати правопис слів з подвоєнням: зможуть пояснити, чому в тому чи іншому слові відбувається або не відбувається подвоєння, посилаючись на відповідні правила.

Матеріали

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Проблемні питання
  • Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Д.з.

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тема
1 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
3 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
4 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
5 лекції
1
6 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
10 лекції
1
2
3
4
5
Загальнонаціональна хвилина мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії рф проти України
60